W zeszłym tygodniu Global Designing Cities Initiative (GDCI) opublikowało projekt „ Projektowanie ulic dla dzieci”, aby ustanowić nowy globalny punkt odniesienia dla projektowania miejskich ulic. Projektowanie ulic dla dzieci opiera się na podejściu stawiania ludzi na pierwszym miejscu, z naciskiem na specyficzne potrzeby niemowląt, dzieci i ich opiekunów jako pieszych, rowerzystów i użytkowników transportu publicznego na ulicach miast na całym świecie.

Jak 3-latek widzi świat? Jakie są szczególne potrzeby niemowląt, małych dzieci, kobiet w ciąży i opiekunów, którzy przemieszczają się z miejsca na miejsce na ulicach, chodnikach i środkach transportu publicznego? Projektowanie ulic dla dzieci musi uwzględniać dzieci i każdego, kto ma dziecko, troszczy się o niego lub ma z nim kontakt. Potrzeby dzieci różnią się w zależności od ich wieku i kontekstu lokalnego, ale są też uniwersalne: jak każdy, dzieci potrzebują jedzenia, schronienia, zabawy, radości i zdrowych relacji z innymi. Ulice mogą oferować możliwości zaspokojenia tych potrzeb, a to, co jest dobre dla jednej grupy ludzi, może również przynieść korzyści wielu innym. Rozważania, takie jak ulepszone opcje siedzeń dla kobiet w ciąży lub chodniki i wysokości krawężników, które lepiej pomieszczą wózki, poprawią również bezpieczeństwo i mobilność innych użytkowników ulicy.

Przestrzeń jest naszym najcenniejszym zasobem w miastach, ponieważ jest tak ograniczona. Sposób rozmieszczenia przestrzeni ulicznej determinuje efektywność mobilności i sposób, w jaki ludzie faktycznie wykorzystują ulice do codziennych czynności. Jednym ze sposobów na realokację przestrzeni dla zrównoważonej mobilności jest zastąpienie mieszanych pasów ruchu pasami tylko dla tranzytu, chronionymi obiektami rowerowymi lub chodnikami, aby przenieść więcej osób przy użyciu mniejszej przestrzeni i mniejszej liczby pojazdów. Możemy też odzyskać całe ulice, całkowicie zamykając je dla pojazdów lub tworząc wspólne ulice, usuwając rozróżnienie między pieszymi, rowerzystami i samochodami oraz projektując je z myślą o poruszaniu się z małą prędkością.

Chodniki są podstawą sieci transportowej dla dzieci i opiekunów. Ich projekt powinien odzwierciedlać ich wykorzystanie zarówno jako pasa ruchu, jak i przestrzeni publicznej, w której dzieci spędzają dużą część swojego dnia. Dobrze zaprojektowane chodniki mają wyraźną ścieżkę, która spełnia wymagania dostępności i ilości pieszych. Wysokiej jakości chodnik ma wystarczająco dużo miejsca, aby kilka osób mogło przejść obok siebie lub w małych grupach, i powinien zapewniać wystarczająco dużo miejsca na rozmowy i zabawę, aby współistniały z ruchem. Bezpieczne i wygodne chodniki są dobrze oświetlone w nocy i mają zachęcające krawędzie budynków, zacienione miejsca do odpoczynku i spacerów, miejsca do zabawy i spotkań towarzyskich oraz systemy odnajdywania drogi.

Zabawa jest jednym z głównych sposobów uczenia się i rozwoju dzieci na wczesnych etapach życia. Zabawa i nauka powinny być w miarę możliwości włączane na ulice, usprawniając codzienne podróże i poszerzając to, czego dzieci uczą się w formalnych warunkach. Możliwości zabawy i nauki można sobie wyobrazić w nowych projektach ulic, w wielkoskalowych przekształceniach ulic lub w ramach projektów modernizacji na mniejszą skalę. Poszukaj przestrzeni, powierzchni, małej architektury lub innych elementów na różnych wysokościach jako okazji do włączenia tego. Weź pod uwagę tekstury, materiały, nawierzchnię, kolor, oświetlenie, odnajdywanie drogi i elementy interaktywne, pamiętając o długoterminowej konserwacji.

W pełni chronione ścieżki rowerowe to najlepszy rodzaj infrastruktury rowerowej dla dzieci i opiekunów na głównych ulicach miejskich. Podczas gdy dzieci mogą jeździć na rowerze w ślad za pojazdami mechanicznymi po cichych ulicach o niskich prędkościach i ruchu ulicznym, do poruszania się po większych ulicach i skrzyżowaniach potrzebne są dedykowane i chronione ścieżki rowerowe. Korytarze rowerowe o dużej objętości oraz te, w których przewiduje się jazdę obok siebie, powinny zapewniać szersze zaplecze rowerowe.

Przejścia dla pieszych są podstawowym elementem bezpiecznej, ciągłej sieci dla pieszych. Aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort wszystkim użytkownikom, przejścia powinny być często rozmieszczone, wyraźnie oznaczone, na poziomie i jak najkrótsze. Projektując przejścia dla pieszych należy zwrócić szczególną uwagę na dzieci i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. Małe dzieci mogą poruszać się wolniej i pokonywać mniejsze odległości w tym samym czasie, co pełnosprawni dorośli. Mogą być trudniejsze do zauważenia, a zatem mogą być bardziej narażone na skrzyżowaniach, które są punktami zapalnymi wypadków drogowych. 

Spadkom prędkości i wypadkom śmiertelnym wśród dzieci można zapobiec, projektując bezpieczniejsze prędkości. Projekt ulicy ma duży wpływ na domyślną prędkość operacyjną kierowców. Zmniejsz prędkość ruchu przechodzącego, minimalizując liczbę pasów ruchu ogólnego oraz dodając w razie potrzeby elementy odchylania poziomego i pionowego, takie jak szykany i tabele prędkości. Zmniejsz prędkość skrętu, dokręcając promienie krawężnika i projektując zwarte skrzyżowania.

Zielona infrastruktura zapewnia bufor przed zanieczyszczeniami w powietrzu i ogranicza odpływ wody deszczowej i efekt wyspy ciepła. Przynosi również dodatkowe korzyści dla dzieci i opiekunów na obszarach miejskich, a liczne badania pokazują, że dzieci z większą liczbą drzew i zieleni w ich sąsiedztwie mają lepszy rozwój mózgu i lepsze funkcje poznawcze, zdolność koncentracji i zdolności motoryczne. Drzewa dają również cień chodnikom, ścieżkom rowerowym i placom, co jest szczególnie ważne w cieplejszym klimacie.

Wdrażanie i utrzymywanie długoterminowego podejścia do projektowania ulic, które stawia dzieci na pierwszym miejscu, wymaga wszechstronnego wysiłku, który obejmuje ścisłą współpracę wielu agencji i interesariuszy. Zachęć kluczowych decydentów do umieszczenia zdrowia i dobrego samopoczucia dzieci w centrum ich pracy, niezależnie od tego, czy kształtują politykę, programy czy projekty fizyczne. Ustalenie silnej, długoterminowej wizji stawiania dzieci na pierwszym miejscu i zapewnienie, że zasoby są przydzielane na realizację tej wizji, pomoże różnym interesariuszom dowiedzieć się, za co są odpowiedzialni w krótkim okresie. Podczas gdy dorośli muszą ostatecznie zostać pociągnięci do odpowiedzialności za tworzenie bezpiecznych środowisk miejskich, ważne jest, aby w znaczący sposób zaangażować dzieci w proces kształtowania dla nich ulic. Zastanów się, w jaki sposób dzieci mogą wnieść wkład w lokalne wyzwania, wyjaśnić priorytety, i przyczynić się do rozwiązań projektowych. Dostosuj metody zaangażowania do różnych grup wiekowych i sytuacji.