W ramach prowadzonych zajęć (łącznie 1330 godzin – w tym 200 godzin w formie wolontariatu) zrealizowaliśmy wsparcie dzieci uczących się w klasach 4-8 szkół podstawowych, które miały możliwość zgłoszenia się do udziału w korepetycjach.
Zajęcia zawsze odbywały się w tych samych godzinach 16:00-20:00 (niektóre zajęcia ze względu na możliwości uczestników realizowane były później niż założono pierwotnie), aby uczestnicy projektu i ich rodziny miały poczucie stałości realizacji projektu. Spotkania realizowane były w całości w trybie online (takie były oczekiwania uczestników). Harmonogram zajęć realizowany był w wybranych dniach tygodnia (od poniedziałku do soboty). Harmonogram zajęć były udostępniane z wyprzedzeniem dwutygodniowym i aktualizowany na stronie internetowej fundacji w zakładce projektu https://instytutspoleczny.pl/korki-w-miescie/. System zapisów do projektu był uproszczony, jak to tylko możliwe.
Z kilkuletniego doświadczenia wiemy, że nasz system jest dla rodziców, opiekunów oraz uczniów wygodny oraz pozwalający na dużą elastyczność. Na stronie internetowej fundacji była przygotowana specjalna zakładka, gdzie znajdował się elektroniczny kalendarz i harmonogram zajęć, przedmiot oraz grupę wiekową, które odbywają się w danym dniu. Jeśli odwiedzający stronę zdecydował się na dane zajęcia wypełniał formularz kontaktowy, który następnie przesyłany jest był koordynatora. Dzięki temu system zapisów był przejrzysty i łatwy do wypełnienia a zapisujący się na zajęcia miał gwarancję miejsca na zajęciach. W odpowiedzi zwrotnej każdy zapisujący się na zajęcia otrzymywał potwierdzenie zwrotne na adres e-mail z możliwością rezygnacji z danych zajęć (wówczas inna zainteresowana osoba mogła zapisać się na zajęcia). System zapisów był realizowany za pomocą specjalnej zakładki z mobilnym kalendarzem, w ramach którego wybierało się nazwę przedmiotu, datę, godzinę oraz wpisuje zakres potrzeb na zajęcia. Mobilny kalendarz wysyłał po rezerwacji przedmiotu automatyczne potwierdzenie zapisów na zajęcia. Następnie informacje o rezerwacji otrzymywali koordynatorzy. Istniała także możliwość ustalenia z koordynatorem indywidualnej decyzji o rezerwacji zajęć (poprzez prośbę telefoniczną lub mailową) zdarzało się to w określonych sytuacjach (np. gdy nie istniała możliwość rejestracji online lub potrzeba była pilna). Ze względu na realizację projektu w trybie online, nie skorzystaliśmy z środków budżetowych przeznaczonych na wynajem sali, gdyż nie było takiej potrzeby w formie zdalnej. Przekazaliśmy uczniów, pod opiekę osób, które mają doświadczenie pedagogiczne w nauczaniu początkowym klas 4-8 szkoły podstawowej. Dostosowali oni zajęcia pozalekcyjne do trudności, z którymi borykali się młodsi i pomogli im w uzupełnieniu wiedzy z wybranych przedmiotów.
Przedmioty oraz liczbę godzin zrealizowaliśmy w podziale: j. Angielski (450 h), Matematyka (400 h) j. Polski (80 h), Fizyka (200 h), Chemia (200 h). Nie było potrzeby uruchomienia dodatkowego przedmiotu, ponieważ nie wystąpiło takie zapotrzebowanie przez uczestników projektu. Jedna godzina zajęć trwała maksymalnie 60 minut, gdzie równocześnie uczyły się maksymalnie 2 osoby. Taka struktura zapewniła możliwość poświęcenia czasu większej grupie osób zainteresowanych korepetycjami bez obniżania jakości prowadzonych zajęć.
Dobieraliśmy uczniów (posiadając wcześniej informacje z czego mają problemy i na jakim etapie kształcenia są w rzeczywistości), aby każda grupa miała podobny poziom nauczania. W ramach zajęć prowadzący poświęcił uwagę wszystkim uczniom w podobnym zakresie czasowym oraz przekazał im materiały do nauki samodzielnej. W wakacyjną przerwę nie zawieszaliśmy realizacji naszego projektu, dlatego zaprosiliśmy uczniów do uczestnictwa w module pn. ”Wielka Dogrywka z Korków” specjalnie dla tych, którzy nie poradzili sobie z przyswojeniem wiedzy lub mieli poprawkę wakacyjną. W tym punkcie skorzystało z naszej oferty 9 – uczniów. Zajęcia korepetycji odbywały się od poniedziałku do soboty (pierwszy etap zajęć 20.02.2023- 13.06.2023) . Przerwa wakacyjna była poświęcona na moduł „Wielkiej Dogrywki z Korków” czyli zajęć dla uczniów, którzy potrzebowali nadrobić materiał – odbywały się przez okres od 01.07.2023 – 30.08.2023 w wybrane dni tygodnia, wcześniej ustalone z koordynatorem. Natomiast po przerwie wakacyjnej zajęcia odbywały się od połowy września do połowy grudnia 2023 roku. Zrealizowano zajęcia dla rodziców pn. „Korki dla Rodziców w niżej niż zakładano ilości godzin. Spotkania dotyczyły zakresu wspierania edukacji dziecka przez rodziców/opiekunów oraz wspólnego odrabiania lekcji. Zrealizowaliśmy na 16 godzin takich spotkań, które poprowadzili praktycy edukacji dziecięcej i rozwoju potencjału ucznia. Zrealizowana niższa ilość godzin wynikała z mniejszego niż zakładano zapotrzebowania, godzin realizacji tego rezultatu, dlatego kwotę niewykorzystaną zwrócono. W ramach prowadzonych w części zajęć elastycznie podchodziliśmy do ustalania harmonogramu. Ze względu na nasze doświadczenie wiemy, że taka elastyczność jest wartością dodaną dla rodzin i młodych beneficjentów. Częstokroć występowały pilne potrzeby ze względu na sprawdziany czy kartkówki i na taką ewentualność nasi koordynatorzy i prowadzący zwracali uwagę. Prowadzenie zajęć przekazaliśmy osobom doświadczonym w nauczaniu dzieci i młodzieży, byli to zarówno młodzi prowadzący, studenci, doktoranci, absolwenci poznańskich uczelni wyższych oraz seniorzy (choć udało się zachęcić do aktywności w naszym projekcie mniejszą ilość osób starszych niż zakładano, pomimo starań związanych z przesyłaniem informacji do środowiska nauczycieli, kontakcie z Uniwersytetami Trzeciego Wieku oraz Klubami Seniora, z informacji, które otrzymaliśmy intensywności oraz realizacja projektu w formie online nie jest dla osób starszych zachęcająca i wpłynęła na wynik osiągniętego rezultatu).
Projekt „Korki w Mieście” odpowiadał także na cele wrażliwości społecznej, dlatego nasz przekaz i pakiet informacyjny przekazaliśmy do różnych instytucji szkół, Rad Osiedli, organizacji pozarządowych, Domów Dziecka, tak aby dotrzeć do uczestników którzy potrzebowali większej uwagi lub czasu na przyswojenie i nadrobienie wiedzy. Łącznie zrealizowane został 1330 godziny zajęć dla uczniów, którzy uczęszczali do poznańskich Szkół Podstawowych, który trwał niemal cały rok 2023.
